22 July 2010

Pokok-pokok pelik yang patut kita tahu..

Pepohonan unik yang jarang sekali kita temui dimana-mana

Tuhan menciptakan sesuatu kejadian dibumi ini pastinya ada kelebihan dan keunikkan yang tersendiri. Semuanya agar planet yang satu-satunya sahaja yang boleh diduduki ini tampak variasi. Walau ada manusia yang sudah berjaya bertemu banyak jawapan setelah menjalankan pelbagai kajian tetapi hakikatnya alam yang luas ini tidak mungkin semuanya termampu digali rahsia kejadiannya dan ia bakal bertabalkan 'Misteri' sepanjang zaman.

POKOK BAKUL


Lihat saja pada batang pokok ini.. unik kan?

Dibentuk bagaikan pemegang bakul..

Kalau di Malaysia kita kenal akan pokok yang digelar 'Bonsai'. Iaitu sejenis pokok yang sering dianyam/dibentuk menyerupai sesuatu. Begitu juga dengan pokok yang digelar "Basket Tree"(Pokok Bakul) ini. Pengubahnya "Axel Erlandson" menumpahkan kreativitinya itu di dalam Taman ciptaanya di Santa Cruz, California. Pokok yang tumbuh bukan secara semula jadi ini dibentuk dari cantuman enam anak pokok spesis "Sikamor" yang dianyam menjadi 42 bahagian lalu dibiarkan membesar hingga menjadi rupa seakan sebuah bakul.


POKOK TA PROHM

Seram..! Akar pokok tumbuh meliar dihadapan kuil Ta Prohm

Pokok ini sengaja dibiar tumbuh diatas Kuil agar nampak menarik

"Kuil Ta Prohm".. adalah Kuil kuno yang masih teguh struktur binaannya walau sudah berusia lebih 700 tahun. "Ta Phom" bermaksud hutan dalam bahasa kembojanya. Dibina pada abad ke-13, Kuil Ta Prohm yang terletak di kompleks "Angkor Thom", ditumbuhi pepohon yang tumbuh meliar dan besar serta akar-akar melingkari hampir keseluruhan kuil. Pohon "Kekabu" yang berusia ratusan tahun itu telah mencipta suasana yang seram dan misteri ditambah lagi dengan haiwan reptilia seperti ular dan biawak menjadikannya habitat.


POHON TAMAN SYURGA

Adakah Pohon ini asalnya dari Syurga?

Menjadi tumpuan dunia kerana keistimewaannya

Tumbuhan-tumbuhan akan layu dalam masa 2 hari andai tidak menerima air dan mati setelah 2 minggu masih tanpa air namun ada tumbuhan selain "Kaktus" yang mampu hidup tanpa sumber air. Pohon yang digelar "Trees Of Life"(Pohon Kehidupan) ini adalah pohon yang paling aneh di dalam dunia kerana kemampuannya untuk hidup selama 400 tahun tanpa air. Terletak ditengah-tengah padang pasir di "Bahrain", pohon ini tetap hidup dan berdaun lebat. Para pengkaji masih belum mendapat jawapan yang tepat bagaimana pohon ini masih mampu hidup dengan ketiadaan sumber air dipersekitarannya. Ada teori yang mengatakan dahulu kawasan ini adalah merupakan Taman Syurga Dunia.





Edan : Hebatnya ciptaan Allah..