11 January 2011

Petua mengurangkan penggunaan beg plastik

Bertukarlah beg plastik kepada beg yang lebih mesra alam

Penggunaan beg plastik telah menjadi kelaziman sejak dari dahulu lagi. Antara sedar atau tidak penulis pasti banyak yang kurang peka akan impaknya beg plastik terhadap alam sekitar kita. Hanya baru-baru ini keprihatinan itu baru dikomersilkan dan banyak gedung-gedung membeli belah menyokong akan usaha untuk tidak menggunakan lagi beg plastik. Kita masih belum terlambat untuk berubah, penulis menyeru rakyat-rakyat Malaysia sama-sama menghidupkan usaha pemeliharaan alam sekitar ini agar generasi pelapis masa depan terus dapat menikmati keindahan alam seperti sekarang.

Ikutilah 4 tips yang diberikan dibawah ini agar anda lebih jelas untuk mempraktikan ia dalam kehidupan seharian :-

BAWA BEG SENDIRI KETIKA MEMBELI-BELAH
Bagi mengurangkan longgokan beg plastik, bawalah beg sendiri semasa anda membeli-belah. Dan sentiasa menggunakan beg yang sama berulang-kali setiap kali membeli-belah. Jika takut terlupa untuk membawanya, simpan beg tersebut didalam bonet belakang kereta. Dengan ini anda sudah menyelamatkan alam dari dicemari beg-beg plastik.

ELAK MENERIMA BEG PLASTIK UNTUK SETIAP BULAN
Beg plastik sentiasa diberi kepada anda setiap kali anda melakukan pembelian walau dimana-mana sahaja. Tidak kiralah barang yang dibeli itu walau sebatang pen mahupun seketul pemadam pasti beg plastik diberikan. Oleh itu, jika barang belian itu kecil masukan sahaja dalam poket seluar atau beg sandang, atau beg tangan selepas membayarnya.

ELAK MENGGUNAKAN BEKAS MAKANAN DARIPADA 'FOAM' ATAU POLIETILENA
Jangan malu melakukan pembaharuan ini, setiap kali mahu membeli makanan di luar, bawalah bekas "tupperware' atau mangkuk tingkat untuk diisi makanan. Elakkan dari menggunakan bekas makanan daripada 'foam' atau polietilena kerana bekas-bekas tersebut boleh membahayakan kesihatan.

BAWA BAKUL JIKA KE PASAR
Kaedah yang sudah lama dilakukan oleh orang-orang terdahulu dan masih menjadi ikutan. Iaitu menggunakan bakul dalam urusan pembelian barang-barang basah. Gunakan kertas minyak tebal semasa membeli daging dan ayam sebelum memasukkannya kedalam bakul. Cuba ingatkan pada si penjual supaya membalut barang belian anda seperti sayur, buah-buahan dan ikan dengan surat khabar kerana bahan tersebut mudah lupus. Jangan lupa menggunakan bakul yang tidak berlubang dibawahnya supaya air ikan/ayam tidak menitis keluar.




Edan : Smabut kempen tanpa penggunaan beg plastik dengan hati terbuka...

4 comments:

shariska said...

tip-tip yang bagus untuk diamalkan..saya cari ni untuk masukkannya ke dalam esei..

edan coba said...

Terima kasih Shariska...

yanmaneee said...

yeezy shoes
irving shoes
pg 1
yeezy
adidas yeezy
off-white
supreme clothing
lebron 15
supreme shirts
supreme hoodie

feashason said...

explanation gucci replica Your Domain Name high end replica bags browse around this web-site replica bags online